FRAGMENTY ARTYKUŁÓW Z NUMERU 90

Scenariusz przedstawienia „Cztery Litanie Ostrobramskie jako Cztery Dowody Matematyczne geniuszu twórczości
Stanisława Moniuszki”

13 grudnia w ZSP nr 1 w Piotrkowie Trybunalskim
i 17 grudnia w Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Piotrkowie Trybunalskim odbyła się prezentacja projektu edukacyjnego „Rok 2019 – Rokiem
Matematyki i Rokiem Stanisława Moniuszki", którego inicjatorką była p. Anna Maliszewska. Uczestnicy spotkania obejrzeli bardzo ciekawe i humorystyczne przedstawienie, które udowodniło, na przykładzie życia i twórczości Stanisława Moniuszki, istnienie ścisłego związku między muzykąi matematyką.
W tle muzyka „Stanisław Moniuszko - Ojcze z Niebios
(początkowo muzyka jest całkowicie wyciszona; około 4 sekundy utworu następuje stopniowe zwiększanie głośności dźwięku).

Scenografia pogrążona w mroku lub półmroku, oświetlenie pada jedynie na niewielki stolik po środku sceny, na którym leży wielka księga.
Na scenę wychodzi pierwszy prowadzący (w towarzystwie dwóch muzyków),
trzymający zapaloną starą lampę naftową.

Prowadzący udaje się do stolika, przegląda treść książki. Muzykę słychać coraz
słabiej, ale nie zostaje ona całkowicie wyciszona.

Stacje samodzielnej aktywności

Nauczyciele nieustannie poszukują różnych metod, które obudzą uczniów z letargu i pomogą ich zaangażować, ale także skłonią do samodzielności
i skupienia się na nauce. Myślę, że dla wielu z nas mottem mogą być słowa Benjamina Franklina: „Powiedz mi, to zapomnę. Naucz mnie, to może zapamiętam. Zaangażuj mnie, to się nauczę”. Metodą, która niewątpliwie pomaga w uaktywnieniu uczniów,
ale także wymaga od nich samodzielności jest metoda stacji zadaniowych. Uczniowie podczas lekcji wykorzystującej stacje zadaniowe mogą pracować indywidualnie, w parach lub grupach, rozwiązują różnorodne zadania znajdujące się na poszczególnych stacjach (stacje = ławka/ławki), kształcą i rozwijają różne umiejętności, wykonują zadania o różnym stopniu trudności (co pozwala na indywidualizację pracy
z uczniami), mogą być oceniani i uczą się zadaniowości oraz koncentracji. Zdecydowanie polecam tę metodę pracy z uczniami na każdym etapie edukacyjnym
i zapraszam do przeczytania mojej propozycji lekcji.

Wychowanie dzieci z Zespołem Aspergera

Wychowanie dziecka z ZA stanowi ogromne wyzwanie. Rodzice i nauczyciele dzieci
z ZA wielokrotnie doświadczają, że stosowane przez nich konwencjonalne metody
i zasady wychowawcze nie sprawdzają się, albo są co najmniej niewystarczające lub bezcelowe. Wcześniej czy później potrzebują wsparcia fachowców, wymagają od nich
wskazówek, strategii wychowawczych, wypróbowanych rozwiązań. Szukając pomocy, trafiają na lepszych lub gorszych specjalistów, wnikliwie czytają literaturę, aktywizują
się na forach internetowych, z czasem sami stają się najlepszymi ekspertami w
wiedzy o spektrum autyzmu. Potem dzielą się wiedzą z innymi rodzicami i
nauczycielami, piszą poradniki, zakładają blogi. Zanim jednak tak się stanie, borykają
się z wieloma różnego typu problemami. Najpierw osobistymi, związanymi ze zmianą naturalnych oczekiwań wobec dziecka i dotyczących najbliższej i dalszej przyszłości,
potem ze zmianą osobistego podejścia, a także otoczenia do jego specjalnych potrzeb. Przez cały okres przystosowawczy poszukują wsparcia dla dziecka, siebie i rodziny.
Niestety, nieoczywisty charakter zaburzenia i związane z nim skutki prowadzą
bardzo często do braku zrozumienia przez otoczenie zarówno dzieci,
jak i ich rodziców i nauczycieli, a także do kwestionowania kompetencji rodzicielskich
czy nauczycielskich, tym samym wpływają na życie rodzinne i sytuację dziecka
w przedszkolu lub szkole, niejednokrotnie narażając wszystkich na antagonizmy
i dodatkowe kryzysy.Dla wielu osób, w tym nauczycieli, najczęstszym i najlepszym rozwiązaniem wydaje się odizolowanie dziecka czy ucznia oraz zastosowanie indywidualnego nauczania. Niestety, takie podejście się nie sprawdza.

Scenariusz przedstawienia „Podróż po Europie”

Przedszkolaki z grupy IV Przedszkola Samorządowego nr 5 w Piotrkowie Trybunalskim reprezentowały swoje przedszkole na seminarium zorganizowanym przez WODN w Piotrkowie Trybunalskim z okazji 15 lat Polski w Unii Europejskiej. Dzieci w przedstawieniu Podróż po Europie jeździły pociągiem do stolic wybranych państw europejskich
i zapraszały dzieci do swojej małej ojczyzny – Piotrkowa Trybunalskiego, aby wspólnie się z nimi bawić.

Cele operacyjne:
1. Poznanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej oraz powitań i pożegnań w języku danego kraju.
2. Rozwijanie zainteresowań innymi kulturami.
3. Kształtowanie postaw patriotycznych.
4. Promowanie dziecięcych talentów podczas zabawy.
5. Doskonalenie umiejętności współpracy w zespole oraz integracji z dzieckiem niepełnosprawnym

Cele szczegółowe:
Dziecko:
1. wie, że Polska należy do Unii Europejskiej;
2. wymienia nazwy wybranych państw Unii Europejskiej i ich stolic;
3. zna kulturę innych państw europejskich;4. potrafi przywitać się i pożegnać w języku danego kraju;
5. zna postawy patriotyczne;
6. potrafi zaprezentować siebie i swój talent;
7. śpiewa piosenki dziecięce i patriotyczne;
8. uczestniczy w wybranych formach zabaw: wyliczanki, zabawy rytmiczno – muzyczne;
9. potrafi pracować w zespole z innymi dziećmi, również
z dzieckiem niepełnosprawnym.